طرح اینه

برنامه خلاصه آینه

بسمه تعالی

برنامه های طرح آینه

بر اساس مدل امید(مدیریت مهارت و دانش رفتار)

(روز اول)

 

ردیف

عنوان برنامه

 

زمان به دقیقه

نحوه اجرا

1

توضیح دوره

10

شرح مختصری در مورد محتوای دوره مبتنی بر جزوه داده می شود

و همچنین ویژگی های دوره (سیدمنم)

2

معارفه

45

افراد به ساده ترین صورت بدون اشاره به عناوین، مدارج تحصیلی، پست و مقام و هرگونه تشخصی که فرد را از دیگران جدا می کند با ترکیبی از طنز و شوخی خود را معرفی می نماید. (نام و نام خانوادگی، ویژگی های رفتاری، علایق و...)

3

قواعد دوره

15

توافق قواعد دوره با همکاری اعضا و انتخاب بهنگار و زمان دار

4

استراحت

10

 

 

جلسه امید-1

45

برگزاری جلسه امید بر اساس موضوع انتخابی و با مدیریت یکی از اعضاء

5

جلسه امید-2

45

موضوع آگاهی از خودم شامل:

1-      آگاهی از خودم یعنی چه؟

2-      آگاهی از خودم چگونه بدست می آید؟

3-      آگاهی از خودم به چه دردی می خورد؟

6

بازی بومی

20

یک بازی نشاط آور توسط همه ی اعضاء مانند لی لی(خروس جنگی)، وسطی، طناب کشی

7

جلسه امید-3

40

ادامه جلسۀ امید2

8

خواندن داستانک

15

5 دقیقه داستانکی(مرتبط با امید2) خوانده می شود و 10 دقیقه برداشت های بیان می شود

9

روزنوشت

5

احساس و برداشت مخاطبین از جلسات امروز در دفتر بهنامه نوشته می شود

 

جمع زمان

250

10

تمرین خارج جلسه (1)

 

از لااقل 3 نفر بخواهید تا فرم ویژگی ها(جدول شماره یک)  را در مورد شما پرکنند.

11

تمرین خارج جلسه (2)

 

اجرای یک یا چند برنامه پرنشاط و کارهایی (در منزل یا محیط کار)که باعث تقویت دوستی و محبت شود .

12

تمرین خارج جلسه (3)

 

حداقل دو تا خدمت و کمک به دیگران از شستن ظروف، نظافت محل تا ...

13

تمرین خارج جلسه(4)

 

تهیه­ی کتاب حسابرسی، در دو بخش: یکم: جبران گذشته(جبران خطاها و خسارت ها)؛ دوم: ساختن آینده؛

توضیح: ابتدا بدی هایی که نسبت به خود و دیگران مرتکب شده و خسارت هایی که به خود و دیگران زده ایم را یادداشت نموده و سپس برای جبران هر مورد چاره و برنامه ای  اجرایی را می نویسیم.( توضیح محور دوم، جلسه بعد)

14

تمرین خارج جلسه(5)

 

بعد از نظرخواهی(بند11 ، تمرین2)، لااقل به مدت 20 تا 30 دقیقه در مورد موضوعات جلسه امید، فکر و بررسی  کنید و نتایج را در کتاب حسابرسی یادداشت نمایید.

 

  (روزدوم)

 

ردیف

عنوان برنامه

 

زمان به  (دقیقه)

نحوه اجرا

1

نیایش

5

خواندن نیایش ابتدای جلسه

2

امید

90

یارگیری:

1-      یارگیری چرا؟

2-      یار خوب و یار بدکیست؟

3-   از یار خوب چگونه استفاده کنیم؟

3

استراحت

15

4

ارائه تمرینات

20

توضیح توسط لااقل سه نفر از اعضاء در زمینه انجام تمرینات خارج دوره

5

امید

45

ادامه جلسه قبل(یارگیری) با تأکید بر آگاهی از خوبی و بدی یاران

6

عقد اخوت

 

برقراری پیمان دوستی یا عقد اخوت بین همۀ اعضاء- تشکیل گروه های 4 یا 5 نفرۀ همیار تعیین دبیر برای هر گروه همیار - پیمان دوستی یا عقد اخوت بین سر گروه ها

7

گوش دادن به سخنرانی یا تماشای فیلم

15

5 دقیقه به سخنرانی گوش می­کنند و 10 دقیقه برداشت­ها بیان می­شود

(در قالب جلسات گروه همیار)

8

خواندن داستانک

15

5 دقیقه داستانکی خوانده می­شود و 10 دقیقه برداشت­های بیان می شود.

(در قالب جلسات گروه همیار)

9

بازی بومی

20

یک بازی نشاط آور توسط همه ی اعضاء

10

گروه بندی و عقد اخوت

15

اجرای عقد اخوت بین اعضاء

11

روزنوشت و نیایش

10

 

12

جمع زمان

240

 

13

تمرین خارج جلسه (1)

 

به مدت 30دقیقه در مورد رابطه ها و یاران خوب و بدی که داریم به تنهایی فکر کنیم و  نتایج را یادداشت نماییم.

14

تمرین خارج جلسه (2)

 

رابطه ها و یاران خوب و بدخود را از چشم لااقل 3 نفر نزدیکان خاص، بازبینی کنیم در مورد خوبی ها و بدی های آنها بپرسیم و آنها را دفتر حسابرسی یادداشت نماییم.

15

تمرین خارج جلسه (3)

 

اجرای یک یا چند برنامه پرنشاط در محل زندگی یا خدمت

16

تمرین خارج جلسه (4)

 

لااقل دو خدمت بدون منت و برنامه ای که منیّت را در ما بشکند.

17

تمرین خارج جلسه (5)

 

مجددا و بر اساس نظرخواهی که کردیم، در مورد رابطه ها و یاران خوب و بدی که داریم فکر و تأمّلِ نموده، و در دفتر حسابرسی یادداشت نماییم که در کدام رابطه ها باید تجدید نظر نماییم، با کدام یاران بد، باید قطع رابطه کنیم و چه یاران خوب جدیدی بگیریم ؟

18

تمرین خارج جلسه (6)

 

بر اساس نتایج تمرین شماره 5، لااقل یک نفر دوست مطمئن و صادق را انتخاب نموده و با او عقد اخوت ببندیم تا همیشه از ما مراقبت و نقادی کند

19

تمرین خارج جلسه(7)

 

تکمیل کتاب حسابرسی با استفاده و پرس و جو از دیگران

20

تمرین خارج جلسه(8)

 

انتخاب چند شخصیت برجسته (ملی یا فراملی) که فکر می شما می توانید از آنها الهام بگیرید و با زندگی و حرف هاشان می­توانند یار شما باشند .

 

 

 

(روز سوم)

 

ردیف

عنوان برنامه

 

زمان به دقیقه

نحوه اجرا

1

نیایش

5

خواندن نیایش ابتدای جلسه

2

ارائه تمرینات

15

توضیح توسط چند عضو در زمینه انجام تمرینات خارج دوره

 

پیش جلسه

30

نخست از اعضاء خواسته شود که با تصور اینکه بیشتر از سه ماه دیگر زنده نیستند در سه ماهه مانده چه می کنند؟ چه کارهایی را بیشتر انجام می دهند، و چه کارهایی را دیگر انجام نمی دهند و...، سپس از چند نفر احساس و تصمیم خود را بیان می­نمایند.

 

استراحت

15

 

 

جلسه امید-1

45

نوزایی یا تولد دوباره:

1-      نوزایی یا همان تولد دوباره چیست؟

2-      نوزایی یا همان تولد دوباره چرا؟

3-      نوزایی یا همان تولد دوباره چگونه؟

       

3

بازی بومی

20

یک بازی نشاط آور توسط همه ی اعضاء

4

جلسه امید-2

40

ادامه جلسه قبل

5

استراحت

5

6

گوش دادن به سخنرانی یا تماشای فیلم

15

5 دقیقه به سخنرانی گوش می کنند و 10 دقیقه برداشت های اعضا بیان می شود

(در قالب گروه همیار)

8

جلسه امید-3

45

ادامه جلسه قبل

9

خواندن داستانک

15

5 دقیقه داستانکی خوانده می شود و 10 دقیقه برداشت های اعضا بیان می شود

(در قالب گروه همیار)

10

روزنوشت و نیایش

10

 

جمع زمان

260

 

11

تمرین خارج جلسه (1)

 

انتخاب یک خلوت برای تأمل: پیرامون اینکه اگر الان در مراسم ترحیم خودتان بودید، دوست داشتید چه مطالب و ویژگی های مثبتی از شما بیان می کردند، آن مطالب را یادداشت نمایید.

12

تمرین خارج جلسه (2)

 

از نزدیکان خود(لااقل 3 نفر) بخواهید تا در مورد تغییرات مناسبی که می توانید در زندگیتان ایجاد نمایید(تحصیلی، شغلی، سکونت، مالی، ارتباطات، مطالعه و...) برای شما حرف بزنند آنها را یادداشت نمایید.

13

تمرین خارج جلسه (3)

 

اجرای یک یا چند برنامه پرنشاط در محل زندگی و کار

14

تمرین خارج جلسه (4)

 

لااقل یک برنامه که منیت را در شما بشکند

15

تمرین خارج جلسه(5)

 

نگارشِ طرحِ اولیۀ اهداف و برنامه تغییر(نوزایی) بر اساس یافته های تمرین  2 (بند12)، مشورت و نشست با گروه همیار و دوستان و وابستگان صمیمی

16

تمرین خارج جلسه(6)

 

ثبت خطاها و خسارت هایی که جدیدا به یادتان آمده در کتاب حسابرسی

17

تمرین خارج جلسه(7)

 

مطالعه و فکر پیرامون لااقل 2 شخصیتی که در تغییر و نوزایی شما می توانند الهام بخش باشند

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

(روزچهارم)

 

ردیف

عنوان برنامه

 

زمان: به دقیقه

نحوه اجرا

1

نیایش

5

خواندن نیایش ابتدای جلسه

2

ارائه تمرینات

20

توضیح توسط چند عضو در زمینه انجام تمرینات خارج دوره

3

امید(1)

45

همت برای نوزایی (من من برنامه)

1-    الان من کی ام(من کنونی)

2-    منی که باید باشم کیست؟(من دوم)

3-   یک برنامه خوب برای رسیدن به من دوم چه ویژگی هایی دارد؟

4

استراحت

15

 

5

امید(2)

45

ادامه جلسه قبل

6

بررسی برنامه ها

45

برنامه های اعضاء در قالب گروه های همیار مورد بررسی و نقد قرار گرفته و نقاط ضعف و وقت برنامه ها در جلسه ی امید توسط دبیر هر گروه همیار ارائه می شود  

7

استراحت

10

 

8

امید(3)

45

موضوع امید( در سی دقیقه) و جمع بندی ویژگی های یک برنامه ی جامع

9

بازی بومی

20

یک بازی نشاط آور توسط همه ی اعضاء

10

روزنوشت و نیایش

10

 

 

جمع زمان

260

 

11

تمرین خارج جلسه (1)

 

نظرخواهی از اطرافیان پیرامون تغییراتی که داشته اید

12

تمرین خارج جلسه (2)

 

مشورت با صاحبنظران و نزدیکان پیرامون برنامه ی جامع تغییرِ خودتان

13

تمرین خارج جلسه (3)

 

تدوین برنامه جامع و با زمان بندیِ دقیقِ تغییر بر اساس نتایج جلسات قبلی، مشورت ها و کاربرگ های مربوط در جهت تحقق اهداف و جبران خطاها و خسارت ها

14

تمرین خارج جلسه (4)

 

اجرای چند برنامه پرنشاط در خانواده و محیط خدمت و کار

15

تمرین خارج جلسه(5)

 

لااقل انجام دو خدمت و کمک بدون منت در محل زندگی یا خدمت و کار

16

تمرین خارج جلسه (6)

 

تعیین قطعی  لااقل 2 شخصیتی که برای شما الگو هستند

17

تمرین خارج جلسه(7)

 

تعیین قطعی افرادی که باید در ارتباط با آنها تجدید نظر نمایید

18

تمرین خارج جلسه(8)

 

از لااقل 3 نفر بخواهید تا دوباره و بر اساس تغییراتی که کرده اید فرم ویژگی ها (جدول شماره یک) را در در مورد شما پرکنند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

این طرح شامل دو مرحله می باشد:

مرحله یکم:

1-       اجرای برنامه آینه

2-       اجرای نشست های امیدی ـ هر هفته لااقل دو جلسه ـ بر اساس جدول ویژگی ها(جدول شماره یکم)

مرحله دوم:

1-       ارزیابی لااقل هر سه ماه و برگزاری دوره های تکمیلی و بازنگری

2-       تجدید نظر(اصلاح و تکمیل) در برنامه بر اساس نتایج دوره های تکمیلی و بازنگری

 

 

 

 

جدول شماره یک:


ویژه گی ها[1]:

 

امیدوار

0

1

2

3

4

5

6

 

صبور

0

1

2

3

4

5

6

 

متواضع

0

1

2

3

4

5

6

 

با نظم

0

1

2

3

4

5

6

 

بانشاط

0

1

2

3

4

5

6

 

رابطه با والدین

0

1

2

3

4

5

6

 

رابطه با همسر

0

1

2

3

4

5

6

 

 رابطه با فرزندان

0

1

2

3

4

5

6

 

رابطه با خویشاوندان

0

1

2

3

4

5

6

 

خوش خلقی

0

1

2

3

4

5

6

 

بلند همت

0

1

2

3

4

5

6

 

سختکوش و با پشتکار

0

1

2

3

4

5

6

 

باگذشت

0

1

2

3

4

5

6

 

صمیمی و مهربان

0

1

2

3

4

5

6

 

صادق

0

1

2

3

4

5

6

 

اهل خدمت و دستگیری

0

1

2

3

4

5

6

 

اهل مشورت

0

1

2

3

4

5

6

 

بی تکلّف

0

1

2

3

4

5

6

 

قانع

0

1

2

3

4

5

6

 

پرتلاش

0

1

2

3

4

5

6

 

دوراندیش

0

1

2

3

4

5

6

 

مسئولیت پذیر

0

1

2

3

4

5

6

 

اهل ارتباط مثبت

0

1

2

3

4

5

6

 

توان نه گفتن(در موارد لزوم)

0

1

2

3

4

5

6

 

با برنامه

0

1

2

3

4

5

6

 

منطقی

0

1

2

3

4

5

6

 

ویژگی دیگر:........................

             

 

ویژگی دیگر:........................

             

 

ویژگی دیگر:........................

             

 

               

 

جمع ردیف ها

             

 

جمع کلی

 

 

               
                 

 

 

 

 

 

کاربرگ های برنامه ریزی

 

جدول شماره1

 

                  انتخاب هدف:( فردی        عمومی       ) با تعیین اولويت اول

                            

                                    

شاخص

ضریب

هدف اول

هدف دوم

هدف  سوم

هدف چهارم

هدف  پنجم

 

 

 

 

 

 

1

اهمیت و ضرورت هدف از نگاه

ارزش ها[2]

4/1

 

 

 

 

 

 

2

اهمیت و ضرورت هدف از نگاه  جامعه

2/1

 

 

 

 

 

 

3

ضررها و خسارت‌هاي ناشی از فقدان یا

بی توجهی نسبت به  هدف

1

 

 

 

 

 

 

4

فراوانی منابع غیرمالی در رابطه با  هدف

1

 

 

 

 

 

 

5

فراوانی منابع مالی در رابطه با  هدف

1

 

 

 

 

 

 

6

فوریت و نقش مقدماتی آن بر سایر  اهداف

3/1

 

 

 

 

 

 

7

تأثير هدف بر آرامش روانی و رشد معنوی

3/1

 

 

 

 

 

 

8

تأثیر هدف بر رفاه و توسعه اجتماعی

2/1

 

 

 

 

 

 

9

میزان فراگیری و پوششی که هدف دارد

3/1

 

 

 

 

 

 

10

ادامه­دار بودنِ نتایج و پیامدهای انجام هدف

4/1

 

 

 

 

 

 

جمع

 

 

 

 

 

 

 

اهداف به ترتیب اولویت

 

 

 

 

 

                               

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

جدول شماره 2

برنامه­ریزی( فردی        عمومی       ) مر بوط به هدف: ...................

 

1

هدف و آنچه مربوط به هدف است را دقیق تعریف نماییم

 

 

2

تعیین دقیق وضعیت موجود نسبت به  هدف

 

 

3

تعریف و تعیین دقیق وضعیت مطلوب  هدف

 

 

4

بیان دقیق کارهایی که باید انجام بدهیم تا به هدف برسیم

 

 

5

کسانی که در رسیدن به  هدف کمک و همراهی می کنند

 

 

6

موانع و مشکلاتی که در رسیدن به  هدف  پیشی­بینی می کنیم

 

 

7

اهداف کوچک مرتبط و مقدماتی[3] نسبت به  هدف

 

 

8

زمان لازم برای تحقق  هدف (از کی، تا کی)

 

 

9

امکانات مالی برای رسیدن به هدف نیاز داریم

 

 

10

امکانات غیرمالی برای رسیدن به هدف نیاز داریم

 

 

11

چه موقع و چگونه  پیشرفت کار را ارزیابی می کنیم؟

 

       

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

   

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

   این برنامه به عنوان نمونه است و طبیعی است که برای هر صنف و قشری از جامعه می تواند متفاوت باشد.

2-      بر اساس این نمونه­ها و کاربرگ­ها، برنامه­ریزیِ فردی و عمومی تهیه و با همراهی گروه همیار، دوست یا دوستان صمیمی، مطالعه و مشورت با صاحب­نظران، به طور جامع تدوین و نوشته می شود.

 

 

جدول شماره 3

منابع لازم برای برنامه ی مربوط به  هدف: ................................

ردیف

مقدار منابع مالی

نحوه تأمین و پشتیبانی مالی

محل و نوع هزینه

مسئول پیگیری

1

 

 

 

 

2

 

 

 

 

 

مقدار یا نوع منابع غیر مالی

نحوه تأمین منابع غیرمالی

محل و نوع استفاده

مسئول پیگیری

1

 

 

 

 

2

 

 

 

 

 

 

جدول شماره 4

آیا برنامه ی مربوط به  هدف: ................................را درست و کامل انجام داده ایم؟

(هر برنامه معمولا چند قسمت دارد و در اینجا اینکه هر قسمت درست و کامل انجام شده بررسی و ارزیابی می شود)

                                               

 

ردیف

 

شرح وظيفه

درصد انجام

محاسن، نواقص و معایب

 

 

 

 

 

 

 

 

معدل

 

آیا فعالیت هایی که در قالب برنامه برای رسیدن به هدف: ................................ تعیین کرده ایم بدرد بخور بوده است؟

(گاهی برنامه درست و کامل اجرا می شود اما در بررسی معلوم می شود که اجرای برنامه اثربخشی لازم را نداشته است و لذا باید برنامه ای دیگر تدوین کرد، بنابراین بعد از اینکه مشخص شد که برنامه درست انجام شده، در اینجا اثربخشی و بدردبخوری برنامه، بررسی و ارزیابی می شود)

ردیف

عنوان فعالیت(در برنامۀ تعیین شده)

درصد تحقق

آسیب شناسی عدم تحقق کامل هدف

 

 

 

 

 

 

 

 

معدل

 

         

 

 



[1] - این ویژگی ها در روز نخست، هم توسط خود شخص و هم توسط سه نفر از نزدیکان وی پر و تکمیل می شوند، سپس در پایان دوره نیز توسط خود شخص و سه نفر از نزدیکان پر و تکمیل شده و با هم مقایسه می شود

[2] -  امتیاز دهی بر اساس: خیلی زیاد=5 ،  زیاد=4 ، متوسط=3 ، كم=2 ، خیلی كم=1 و توسط اعضاء هیئت مدیرۀ هر شعبه و بخش انجام می پذیرد. کسب نظرات بهره وران و همکاران ـ به گونه ای مناسب ـ برای تعیین اولویت و وزن دهی ، ضروری است.

 

[3] - برنامه های این اهداف نیز بر اساس همین فرمت، تهیه شده و به برنامه اصلی ضمیمه می شود.

نظراتتان را برای ما ارسال کنید

نظرات :
هنوز نظری ثبت نشده است.