طرح اینه
دسته : آموزش و توانمندسازی
نویسنده : بنیاد صیانت
تاریخ : 1402/7/21
طرح اینه
برنامه خلاصه آینه
بسمه تعالی
برنامه های طرح آینه
بر اساس مدل امید(مدیریت مهارت و دانش رفتار)
(روز اول)
ردیف |
عنوان برنامه
|
زمان به دقیقه |
نحوه اجرا |
1 |
توضیح دوره |
10 |
شرح مختصری در مورد محتوای دوره مبتنی بر جزوه داده می شود و همچنین ویژگی های دوره (سیدمنم) |
2 |
معارفه |
45 |
افراد به ساده ترین صورت بدون اشاره به عناوین، مدارج تحصیلی، پست و مقام و هرگونه تشخصی که فرد را از دیگران جدا می کند با ترکیبی از طنز و شوخی خود را معرفی می نماید. (نام و نام خانوادگی، ویژگی های رفتاری، علایق و...) |
3 |
قواعد دوره |
15 |
توافق قواعد دوره با همکاری اعضا و انتخاب بهنگار و زمان دار |
4 |
استراحت |
10 |
|
جلسه امید-1 |
45 |
برگزاری جلسه امید بر اساس موضوع انتخابی و با مدیریت یکی از اعضاء |
|
5 |
جلسه امید-2 |
45 |
موضوع آگاهی از خودم شامل: 1- آگاهی از خودم یعنی چه؟ 2- آگاهی از خودم چگونه بدست می آید؟ 3- آگاهی از خودم به چه دردی می خورد؟ |
6 |
بازی بومی |
20 |
یک بازی نشاط آور توسط همه ی اعضاء مانند لی لی(خروس جنگی)، وسطی، طناب کشی |
7 |
جلسه امید-3 |
40 |
ادامه جلسۀ امید2 |
8 |
خواندن داستانک |
15 |
5 دقیقه داستانکی(مرتبط با امید2) خوانده می شود و 10 دقیقه برداشت های بیان می شود |
9 |
روزنوشت |
5 |
احساس و برداشت مخاطبین از جلسات امروز در دفتر بهنامه نوشته می شود |
|
جمع زمان |
250 |
|
10 |
تمرین خارج جلسه (1) |
|
از لااقل 3 نفر بخواهید تا فرم ویژگی ها(جدول شماره یک) را در مورد شما پرکنند. |
11 |
تمرین خارج جلسه (2) |
|
اجرای یک یا چند برنامه پرنشاط و کارهایی (در منزل یا محیط کار)که باعث تقویت دوستی و محبت شود . |
12 |
تمرین خارج جلسه (3) |
|
حداقل دو تا خدمت و کمک به دیگران از شستن ظروف، نظافت محل تا ... |
13 |
تمرین خارج جلسه(4) |
|
تهیهی کتاب حسابرسی، در دو بخش: یکم: جبران گذشته(جبران خطاها و خسارت ها)؛ دوم: ساختن آینده؛ توضیح: ابتدا بدی هایی که نسبت به خود و دیگران مرتکب شده و خسارت هایی که به خود و دیگران زده ایم را یادداشت نموده و سپس برای جبران هر مورد چاره و برنامه ای اجرایی را می نویسیم.( توضیح محور دوم، جلسه بعد) |
14 |
تمرین خارج جلسه(5) |
|
بعد از نظرخواهی(بند11 ، تمرین2)، لااقل به مدت 20 تا 30 دقیقه در مورد موضوعات جلسه امید، فکر و بررسی کنید و نتایج را در کتاب حسابرسی یادداشت نمایید. |
(روزدوم)
ردیف |
عنوان برنامه
|
زمان به (دقیقه) |
نحوه اجرا |
1 |
نیایش |
5 |
خواندن نیایش ابتدای جلسه |
2 |
امید |
90 |
یارگیری: 1- یارگیری چرا؟ 2- یار خوب و یار بدکیست؟ 3- از یار خوب چگونه استفاده کنیم؟ |
3 |
استراحت |
15 |
|
4 |
ارائه تمرینات |
20 |
توضیح توسط لااقل سه نفر از اعضاء در زمینه انجام تمرینات خارج دوره |
5 |
امید |
45 |
ادامه جلسه قبل(یارگیری) با تأکید بر آگاهی از خوبی و بدی یاران |
6 |
عقد اخوت |
برقراری پیمان دوستی یا عقد اخوت بین همۀ اعضاء- تشکیل گروه های 4 یا 5 نفرۀ همیار – تعیین دبیر برای هر گروه همیار - پیمان دوستی یا عقد اخوت بین سر گروه ها |
|
7 |
گوش دادن به سخنرانی یا تماشای فیلم |
15 |
5 دقیقه به سخنرانی گوش میکنند و 10 دقیقه برداشتها بیان میشود (در قالب جلسات گروه همیار) |
8 |
خواندن داستانک |
15 |
5 دقیقه داستانکی خوانده میشود و 10 دقیقه برداشتهای بیان می شود. (در قالب جلسات گروه همیار) |
9 |
بازی بومی |
20 |
یک بازی نشاط آور توسط همه ی اعضاء |
10 |
گروه بندی و عقد اخوت |
15 |
اجرای عقد اخوت بین اعضاء |
11 |
روزنوشت و نیایش |
10 |
|
12 |
جمع زمان |
240 |
|
13 |
تمرین خارج جلسه (1) |
|
به مدت 30دقیقه در مورد رابطه ها و یاران خوب و بدی که داریم به تنهایی فکر کنیم و نتایج را یادداشت نماییم. |
14 |
تمرین خارج جلسه (2) |
|
رابطه ها و یاران خوب و بدخود را از چشم لااقل 3 نفر نزدیکان خاص، بازبینی کنیم در مورد خوبی ها و بدی های آنها بپرسیم و آنها را دفتر حسابرسی یادداشت نماییم. |
15 |
تمرین خارج جلسه (3) |
|
اجرای یک یا چند برنامه پرنشاط در محل زندگی یا خدمت |
16 |
تمرین خارج جلسه (4) |
|
لااقل دو خدمت بدون منت و برنامه ای که منیّت را در ما بشکند. |
17 |
تمرین خارج جلسه (5) |
|
مجددا و بر اساس نظرخواهی که کردیم، در مورد رابطه ها و یاران خوب و بدی که داریم فکر و تأمّلِ نموده، و در دفتر حسابرسی یادداشت نماییم که در کدام رابطه ها باید تجدید نظر نماییم، با کدام یاران بد، باید قطع رابطه کنیم و چه یاران خوب جدیدی بگیریم ؟ |
18 |
تمرین خارج جلسه (6) |
|
بر اساس نتایج تمرین شماره 5، لااقل یک نفر دوست مطمئن و صادق را انتخاب نموده و با او عقد اخوت ببندیم تا همیشه از ما مراقبت و نقادی کند |
19 |
تمرین خارج جلسه(7) |
|
تکمیل کتاب حسابرسی با استفاده و پرس و جو از دیگران |
20 |
تمرین خارج جلسه(8) |
|
انتخاب چند شخصیت برجسته (ملی یا فراملی) که فکر می شما می توانید از آنها الهام بگیرید و با زندگی و حرف هاشان میتوانند یار شما باشند . |
(روز سوم)
ردیف |
عنوان برنامه
|
زمان به دقیقه |
نحوه اجرا |
1 |
نیایش |
5 |
خواندن نیایش ابتدای جلسه |
2 |
ارائه تمرینات |
15 |
توضیح توسط چند عضو در زمینه انجام تمرینات خارج دوره |
|
پیش جلسه |
30 |
نخست از اعضاء خواسته شود که با تصور اینکه بیشتر از سه ماه دیگر زنده نیستند در سه ماهه مانده چه می کنند؟ چه کارهایی را بیشتر انجام می دهند، و چه کارهایی را دیگر انجام نمی دهند و...، سپس از چند نفر احساس و تصمیم خود را بیان مینمایند. |
استراحت |
15 |
||
|
جلسه امید-1 |
45 |
نوزایی یا تولد دوباره: 1- نوزایی یا همان تولد دوباره چیست؟ 2- نوزایی یا همان تولد دوباره چرا؟ 3- نوزایی یا همان تولد دوباره چگونه؟ |
3 |
بازی بومی |
20 |
یک بازی نشاط آور توسط همه ی اعضاء |
4 |
جلسه امید-2 |
40 |
ادامه جلسه قبل |
5 |
استراحت |
5 |
|
6 |
گوش دادن به سخنرانی یا تماشای فیلم |
15 |
5 دقیقه به سخنرانی گوش می کنند و 10 دقیقه برداشت های اعضا بیان می شود (در قالب گروه همیار) |
8 |
جلسه امید-3 |
45 |
ادامه جلسه قبل |
9 |
خواندن داستانک |
15 |
5 دقیقه داستانکی خوانده می شود و 10 دقیقه برداشت های اعضا بیان می شود (در قالب گروه همیار) |
10 |
روزنوشت و نیایش |
10 |
|
|
جمع زمان |
260 |
|
11 |
تمرین خارج جلسه (1) |
|
انتخاب یک خلوت برای تأمل: پیرامون اینکه اگر الان در مراسم ترحیم خودتان بودید، دوست داشتید چه مطالب و ویژگی های مثبتی از شما بیان می کردند، آن مطالب را یادداشت نمایید. |
12 |
تمرین خارج جلسه (2) |
|
از نزدیکان خود(لااقل 3 نفر) بخواهید تا در مورد تغییرات مناسبی که می توانید در زندگیتان ایجاد نمایید(تحصیلی، شغلی، سکونت، مالی، ارتباطات، مطالعه و...) برای شما حرف بزنند آنها را یادداشت نمایید. |
13 |
تمرین خارج جلسه (3) |
|
اجرای یک یا چند برنامه پرنشاط در محل زندگی و کار |
14 |
تمرین خارج جلسه (4) |
|
لااقل یک برنامه که منیت را در شما بشکند |
15 |
تمرین خارج جلسه(5) |
|
نگارشِ طرحِ اولیۀ اهداف و برنامه تغییر(نوزایی) بر اساس یافته های تمرین 2 (بند12)، مشورت و نشست با گروه همیار و دوستان و وابستگان صمیمی |
16 |
تمرین خارج جلسه(6) |
|
ثبت خطاها و خسارت هایی که جدیدا به یادتان آمده در کتاب حسابرسی |
17 |
تمرین خارج جلسه(7) |
|
مطالعه و فکر پیرامون لااقل 2 شخصیتی که در تغییر و نوزایی شما می توانند الهام بخش باشند |
(روزچهارم)
ردیف |
عنوان برنامه
|
زمان: به دقیقه |
نحوه اجرا |
1 |
نیایش |
5 |
خواندن نیایش ابتدای جلسه |
2 |
ارائه تمرینات |
20 |
توضیح توسط چند عضو در زمینه انجام تمرینات خارج دوره |
3 |
امید(1) |
45 |
همت برای نوزایی (من من برنامه) 1- الان من کی ام(من کنونی) 2- منی که باید باشم کیست؟(من دوم) 3- یک برنامه خوب برای رسیدن به من دوم چه ویژگی هایی دارد؟ |
4 |
استراحت |
15 |
|
5 |
امید(2) |
45 |
ادامه جلسه قبل |
6 |
بررسی برنامه ها |
45 |
برنامه های اعضاء در قالب گروه های همیار مورد بررسی و نقد قرار گرفته و نقاط ضعف و وقت برنامه ها در جلسه ی امید توسط دبیر هر گروه همیار ارائه می شود |
7 |
استراحت |
10 |
|
8 |
امید(3) |
45 |
موضوع امید( در سی دقیقه) و جمع بندی ویژگی های یک برنامه ی جامع |
9 |
بازی بومی |
20 |
یک بازی نشاط آور توسط همه ی اعضاء |
10 |
روزنوشت و نیایش |
10 |
|
|
جمع زمان |
260 |
|
11 |
تمرین خارج جلسه (1) |
نظرخواهی از اطرافیان پیرامون تغییراتی که داشته اید |
|
12 |
تمرین خارج جلسه (2) |
|
مشورت با صاحبنظران و نزدیکان پیرامون برنامه ی جامع تغییرِ خودتان |
13 |
تمرین خارج جلسه (3) |
|
تدوین برنامه جامع و با زمان بندیِ دقیقِ تغییر بر اساس نتایج جلسات قبلی، مشورت ها و کاربرگ های مربوط در جهت تحقق اهداف و جبران خطاها و خسارت ها |
14 |
تمرین خارج جلسه (4) |
|
اجرای چند برنامه پرنشاط در خانواده و محیط خدمت و کار |
15 |
تمرین خارج جلسه(5) |
|
لااقل انجام دو خدمت و کمک بدون منت در محل زندگی یا خدمت و کار |
16 |
تمرین خارج جلسه (6) |
|
تعیین قطعی لااقل 2 شخصیتی که برای شما الگو هستند |
17 |
تمرین خارج جلسه(7) |
|
تعیین قطعی افرادی که باید در ارتباط با آنها تجدید نظر نمایید |
18 |
تمرین خارج جلسه(8) |
|
از لااقل 3 نفر بخواهید تا دوباره و بر اساس تغییراتی که کرده اید فرم ویژگی ها (جدول شماره یک) را در در مورد شما پرکنند. |
این طرح شامل دو مرحله می باشد:
مرحله یکم:
1- اجرای برنامه آینه
2- اجرای نشست های امیدی ـ هر هفته لااقل دو جلسه ـ بر اساس جدول ویژگی ها(جدول شماره یکم)
مرحله دوم:
1- ارزیابی لااقل هر سه ماه و برگزاری دوره های تکمیلی و بازنگری
2- تجدید نظر(اصلاح و تکمیل) در برنامه بر اساس نتایج دوره های تکمیلی و بازنگری
جدول شماره یک:
ویژه گی ها[1]: |
||||||||
|
امیدوار |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|
صبور |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|
متواضع |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|
با نظم |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|
بانشاط |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|
رابطه با والدین |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|
رابطه با همسر |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|
رابطه با فرزندان |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|
رابطه با خویشاوندان |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|
خوش خلقی |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|
بلند همت |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|
سختکوش و با پشتکار |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|
باگذشت |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|
صمیمی و مهربان |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|
صادق |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|
اهل خدمت و دستگیری |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|
اهل مشورت |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|
بی تکلّف |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|
قانع |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|
پرتلاش |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|
دوراندیش |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|
مسئولیت پذیر |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|
اهل ارتباط مثبت |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|
توان نه گفتن(در موارد لزوم) |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|
با برنامه |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|
منطقی |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|
ویژگی دیگر:........................ |
|||||||
|
ویژگی دیگر:........................ |
|||||||
|
ویژگی دیگر:........................ |
|||||||
|
||||||||
|
جمع ردیف ها |
|||||||
|
جمع کلی |
|||||||
|
||||||||
کاربرگ های برنامه ریزی
|
جدول شماره1 |
||||||||||||||
|
انتخاب هدف:( فردی عمومی ) با تعیین اولويت اول |
||||||||||||||
شاخص |
ضریب |
هدف اول |
هدف دوم |
هدف سوم |
هدف چهارم |
هدف پنجم |
|||||||||
|
|
|
|
|
|||||||||||
|
1 |
اهمیت و ضرورت هدف از نگاه ارزش ها[2] |
4/1 |
|
|
|
|
|
|||||||
|
2 |
اهمیت و ضرورت هدف از نگاه جامعه |
2/1 |
|
|
|
|
|
|||||||
|
3 |
ضررها و خسارتهاي ناشی از فقدان یا بی توجهی نسبت به هدف |
1 |
|
|
|
|
|
|||||||
|
4 |
فراوانی منابع غیرمالی در رابطه با هدف |
1 |
|
|
|
|
|
|||||||
|
5 |
فراوانی منابع مالی در رابطه با هدف |
1 |
|
|
|
|
|
|||||||
|
6 |
فوریت و نقش مقدماتی آن بر سایر اهداف |
3/1 |
|
|
|
|
|
|||||||
|
7 |
تأثير هدف بر آرامش روانی و رشد معنوی |
3/1 |
|
|
|
|
|
|||||||
|
8 |
تأثیر هدف بر رفاه و توسعه اجتماعی |
2/1 |
|
|
|
|
|
|||||||
|
9 |
میزان فراگیری و پوششی که هدف دارد |
3/1 |
|
|
|
|
|
|||||||
|
10 |
ادامهدار بودنِ نتایج و پیامدهای انجام هدف |
4/1 |
|
|
|
|
|
|||||||
|
جمع |
|
|
|
|
|
|
||||||||
|
اهداف به ترتیب اولویت |
|
|
|
|
|
|||||||||
جدول شماره 2 |
|||
برنامهریزی( فردی عمومی ) مر بوط به هدف: ................... |
|||
|
1 |
هدف و آنچه مربوط به هدف است را دقیق تعریف نماییم |
|
|
2 |
تعیین دقیق وضعیت موجود نسبت به هدف |
|
|
3 |
تعریف و تعیین دقیق وضعیت مطلوب هدف |
|
|
4 |
بیان دقیق کارهایی که باید انجام بدهیم تا به هدف برسیم |
|
|
5 |
کسانی که در رسیدن به هدف کمک و همراهی می کنند |
|
|
6 |
موانع و مشکلاتی که در رسیدن به هدف پیشیبینی می کنیم |
|
|
7 |
اهداف کوچک مرتبط و مقدماتی[3] نسبت به هدف |
|
|
8 |
زمان لازم برای تحقق هدف (از کی، تا کی) |
|
|
9 |
امکانات مالی برای رسیدن به هدف نیاز داریم |
|
|
10 |
امکانات غیرمالی برای رسیدن به هدف نیاز داریم |
|
|
11 |
چه موقع و چگونه پیشرفت کار را ارزیابی می کنیم؟ |
|
این برنامه به عنوان نمونه است و طبیعی است که برای هر صنف و قشری از جامعه می تواند متفاوت باشد.
2- بر اساس این نمونهها و کاربرگها، برنامهریزیِ فردی و عمومی تهیه و با همراهی گروه همیار، دوست یا دوستان صمیمی، مطالعه و مشورت با صاحبنظران، به طور جامع تدوین و نوشته می شود.
جدول شماره 3 |
||||
منابع لازم برای برنامه ی مربوط به هدف: ................................ |
||||
ردیف |
مقدار منابع مالی |
نحوه تأمین و پشتیبانی مالی |
محل و نوع هزینه |
مسئول پیگیری |
1 |
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
مقدار یا نوع منابع غیر مالی |
نحوه تأمین منابع غیرمالی |
محل و نوع استفاده |
مسئول پیگیری |
1 |
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
جدول شماره 4 |
||||
آیا برنامه ی مربوط به هدف: ................................را درست و کامل انجام داده ایم؟ (هر برنامه معمولا چند قسمت دارد و در اینجا اینکه هر قسمت درست و کامل انجام شده بررسی و ارزیابی می شود)
|
||||
ردیف |
شرح وظيفه |
درصد انجام |
محاسن، نواقص و معایب |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
معدل |
|
|||
آیا فعالیت هایی که در قالب برنامه برای رسیدن به هدف: ................................ تعیین کرده ایم بدرد بخور بوده است؟ (گاهی برنامه درست و کامل اجرا می شود اما در بررسی معلوم می شود که اجرای برنامه اثربخشی لازم را نداشته است و لذا باید برنامه ای دیگر تدوین کرد، بنابراین بعد از اینکه مشخص شد که برنامه درست انجام شده، در اینجا اثربخشی و بدردبخوری برنامه، بررسی و ارزیابی می شود) |
||||
ردیف |
عنوان فعالیت(در برنامۀ تعیین شده) |
درصد تحقق |
آسیب شناسی عدم تحقق کامل هدف |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
معدل |
|
|||
[1] - این ویژگی ها در روز نخست، هم توسط خود شخص و هم توسط سه نفر از نزدیکان وی پر و تکمیل می شوند، سپس در پایان دوره نیز توسط خود شخص و سه نفر از نزدیکان پر و تکمیل شده و با هم مقایسه می شود
[2] - امتیاز دهی بر اساس: خیلی زیاد=5 ، زیاد=4 ، متوسط=3 ، كم=2 ، خیلی كم=1 و توسط اعضاء هیئت مدیرۀ هر شعبه و بخش انجام می پذیرد. کسب نظرات بهره وران و همکاران ـ به گونه ای مناسب ـ برای تعیین اولویت و وزن دهی ، ضروری است.
[3] - برنامه های این اهداف نیز بر اساس همین فرمت، تهیه شده و به برنامه اصلی ضمیمه می شود.